23
Şubat
2017
|
01:00
Europe/Amsterdam

smart EQ

  • Yeni elektrikli smart, smart’a özel atak ve kıvrak sürüş özelliklerini sıfır emisyonlu sürüş ile aynı potada eritiyor ve böylece şehir içi ulaşım için ideal kombinasyonu sunuyor.
  • Dördüncü nesilde elektrikli sürüş keyfi sadece fortwo cabrio veya fortwo coupe versiyonlarında değil, aynı zamanda ailenin dört koltuklu üyesi smart forfour versiyonunda da sunuluyor. Böylece smart, içten yanmalı motorların yanı sıra ürün gamının tamamını elektrik motorlu olarak da sunan dünyanın tek otomobil markası olarak öne çıkıyor.

Yeni elektrikli smart geleneksel atak ve kıvrak sürüş özelliklerini devam ettiriyor. Konvansiyonel içten yanmalı motora sahip versiyonla birebir aynı olan kısa dönüş çapı önemli bir rol üstleniyor. İki kişilik versiyonun 6,95 metrelik dönüş çapı park ve manevraları kolaylaştırıyor. Konu renk ve özel donanımlar ile yüksek seviyede kişiselleştirme alternatifleri sunan yeni elektrikli smart beklentileri en iyi şekilde karşılıyor.

Yeni elektrikli smart, otomobil kullanıcıları için önemli bir faktör olan şarj süresi konusunda da kullanıcıların hayatını kolaylaştırıyor. Tüm modellerde standart olarak oldukça yüksek kapasiteli bir pil bulunuyor. ABD ve İngiltere’de şarj 2,5 saat sürerken, bu önceki nesil ile kıyaslandığında şarj süresinin yarı yarıya kısalması anlamına geliyor. İsteğe bağlı olarak 22 kW gücünde yüksek performanslı hızlı şarj ünitesi de sunuluyor. Bölgesel olarak değişkenlik gösterse de 3 fazlı beslemede 45 dakikadan daha kısa sürede şarjı gerçekleştirmek mümkün oluyor.

Elektrikli smart fortwo modelleri smart seri üretim programı kapsamında Fransa’da bulunan Hambach Fabrikasında üretilirken elektrikli smart forfour Slovakya’da bulunan Novo Mesto Fabrikasında üretiliyor. smart, bir Daimler yan kuruluşu olan ve 2012 yılından bu yana smart için batarya üreten Deutsche Accumotive firmasından tedarik edilen bataryalarla donatılıyor.

Elektrikli smart’ın arka kısmında 60 kW (81 BG) gücünde bir elektrik motoru görev yapıyor ve gücünü sabit bir aktarma sistemi üzerinden tekerleklere aktarıyor. Yüksek çekiş gücüne sahip motor henüz ilk hareket anından itibaren 160 Nm tork üretiyor. Yüksek performanslı lityum iyon bataryaların sağladığı 160 km menzil şehir içinde sıfır emisyonla mobil olma imkanı sunuyor. Öngörülen menzilin olumsuz etkilenmemesi için maksimum hız 130 km/s ile elektronik olarak sınırlandırılıyor.

Elektrikli motorun güç karakteristiği sayesinde sistem tek bir dişli ile yetiniyor. Böylece vites değiştirme gerekliliği de oradan kalkıyor. Bu da sıkışık dur-kalk trafikte kullanım kolaylığını beraberinde getiriyor. Geri manevralarda ise motor tersine çalışıyor.

Elektrikli smart farklı sürüş seçenekleriyle donatılıyor. Sürücü standart sürüş modu dışında ECO modunu da tercih edebiliyor. Söz konusu sürüş modu çok daha yüksek bir sürüş verimliliği sunuyor. ECO sürüş modunda maksimum hız kısıtlanırken gaz pedalı hassasiyeti de değiştiriliyor ve enerji geri kazanım seviyesi en üst düzeye çıkartılıyor. Enerji geri kazanımı kapsamında süzülme veya fren anında kinetik enerji elektrik enerjisine dönüştürülüyor. Radar tabanlı enerji geri kazanım sistemi sürüş istikametindeki trafik durumunu denetliyor. Sistem trafik akışını tespit eden radar sensörlerinden gelen verilere bağlı olarak enerji geri kazanımını anlık olarak ayarlıyor.

Enerji tasarrufu sağlamak ve buna bağlı olarak menzili artırmak üzere elektrikli smart ön iklimlendirme sistemiyle donatılıyor. Böylece kullanıcı arzu edilen kabin içi ortam sıcaklığını araç prize bağlı ve şarj halindeyken önceden ayarlayabiliyor. Sıcak yaz günlerinde serin, soğuk kış günlerinde sıcak bir karşılama mümkün oluyor.

Elektrikli smart modelleri içten yanmalı motora sahip smart modelleri gibi zengin bir donanımla sunuluyor. Güç göstergesi ve batarya göstergesi gibi ek göstergeler standart olarak sunulurken, ısıtmalı direksiyon özelliğini beraberinde getiren kış paketi isteğe bağlı olarak sunuluyor. Yine isteğe bağlı olarak sunulan elektrikli sürüş tasarım paketi ile birlikte tamamen özgün bir görünüm elde edilebiliyor. Elektrikli smart modeline özel uygulamada kabin gövdesi ve dış dikiz aynaları özel bir renk olan elektrik yeşili ile boyanıyor. Elektrikli smart fortwo modelinde de sunulan ve kişiye özel çözümler üreten smart BRABUS kişiselleştirme programı sayesinde kullanıcının renk ve özel donanım beklentilerinin neredeyse tamamı karşılanıyor.

Elektrikli smart’ın gelişimi

İlk olarak 2007 yılında Londra’da başlayan elektrik motorlu test filosu ile smart elektrikli mobilite alanında da öncü rolünü üstlendi. 100 adetlik elektrikli smart fortwo filosu İngiltere’nin başkenti Londra’da kullanıma sunuldu ve büyük bir başarı elde etti.

Henüz 2009 yılında elektrikli smart fortwo modelinin ikinci nesli devreye alındı ve bu modeli 18 farklı pazarda satışa sunuldu. Öncelikli olarak müşterilerin elektrikli otomobilleri nasıl kullandığı ve şarj ettiği ile ilgili bilgi toplanması hedefleniyordu. Müşterilerin göstermiş olduğu ilgi tahminlerin ötesindeydi. Planlanan 1.000 adet yerine Hambach Fabrikasında 2.000 adet elektrikli smart fortwo üretildi.

Haziran 2012’de devreye alınan üçüncü nesil elektrikli smart fortwo da yenilikçi ve geleceğe ışık tutan yapısıyla geniş kitlelerin beğenisini kazanmayı başardı. 2013 yılında smart fortwo Çin’de Avrupalı bir şirket tarafından ithal edilerek satışa sunulan ilk tam elektrikli otomobil oldu. Almanya’da kısa sürede yüzde 40 pazar payına ulaşan ve tam elektrikli araçlar sınıfında pazar lideri olan elektrikli smart üç yıl daha liderliğini korudu. Elektrikli smart, üç şehirde uygulanan 1.400 araçlık car2go filosuyla markanın başarısını artırmasını sağladı. Sadece car2go filosu kapsamında bile elektrikli smart günlük yaşamın zor şartları altında 35 milyon kilometreyi geride bıraktı.

Yeni elektrikli smart’ın teknik özellikleri:

Elektrikli smart

fortwo

fortwo cabrio

forfour

Motor

Senkron elektrik motoru

Batarya

Lityum iyon batarya

Batarya kapasitesi (kWh)

17,6

Güç e-motor (kW/BG)

60/81

Tork e-motor (Nm)

160

 

 

Hızlanma0-100 km/sa (sn)

11,5

11,8

12,7

Menzil NEFZ (km)

160

155

155

Maksimum hız (km/sa)

130

Şarj süresi % 0-80

ev tipi standart priz (sa)

6 (Batı Avrupa Ülkeleri/ İngiltere),

13 (ABD)

Şarj süresi % 0-80

Şarj istasyonu (sa)

(standart şarj ünitesi ile)

3,5 (Batı Avrupa Ülkeleri),

2,5 (İngiltere/ABD)